Що таке СДВГ: базове розуміння розладу
22 июля 2025
22 июля 2025
Світ прискорюється. Інформаційний потік невпинно зростає, вимоги до багатозадачності стають нормою, а здатність до концентрації та самоорганізації є ключовим фактором успіху. У цьому вихорі постійних змін все частіше на передній план виступають розлади, які впливають на когнітивні функції, емоційну регуляцію та поведінку. Серед них особливе місце посідає СДВГ — розлад дефіциту уваги й гіперактивності.
Що таке СДВГ? Це не просто неслухняність чи лінь, як його помилково трактували десятиліттями. Це складна нейробіологічна особливість, яка змінює сприйняття світу, обробку інформації та взаємодію з навколишнім середовищем. Він не є вироком, але вимагає розуміння, прийняття та адекватних стратегій управління. Синдром дефіциту уваги з гіперактивністю, або СДВГ — це нейроповедінковий розлад, який найчастіше виявляється у дитячому віці, але може зберігатися й у дорослому житті. У суспільстві про нього часто поширені стереотипи, які заважають правильному сприйняттю та підтримці людей із цим діагнозом. Щоб розуміти, що таке СДВГ, важливо спиратися на наукові джерела й клінічні дослідження, а не на міфи.
Причини розвитку синдрому не зводяться до одного чинника. Науковці вважають, що основну роль відіграють генетичні особливості, тобто передача схильності до розладу у спадок. Окрім того, можуть впливати й зовнішні чинники: ускладнення під час вагітності, стреси, травми, а також особливості виховання, хоча останнє не є прямою причиною, як це іноді вважають.
Сьогодні СДВГ офіційно визнано в більшості країн світу, включаючи Україну. Це означає, що діагноз фіксується відповідно до міжнародних класифікацій хвороб, а, отже, дає можливість для отримання професійної допомоги, адаптацій в освітніх закладах і доступу до спеціалізованих терапій.
СДВГ характеризується трьома основними групами симптомів: неуважність, імпульсивність і гіперактивність. Ці ознаки можуть проявлятись у різних комбінаціях залежно від конкретної особи, часто вони переплітаються і симптоми можуть змінюватися з віком:
Переважно неуважний тип (ADHD-PI). Характеризується труднощами з концентрацією, легким відволіканням, забудькуватістю, труднощами з виконанням завдань, що вимагають тривалої уваги. Діти з цим типом розладу можуть виглядати мрійливими. Дорослі можуть мати проблеми з організацією часу, виконанням рутинних завдань, часто забувати про важливі зустрічі чи дедлайни.
Переважно гіперактивно-імпульсивний тип (ADHD-HI). Проявляється надмірною рухливістю, непосидючістю, труднощами перебування на одному місці, неможливістю дочекатися своєї черги, перебиванням інших, прийняттям поспішних рішень. У дитинстві це часто виявляється у постійному русі, стрибках, бігу. У дорослих гіперактивність може трансформуватися у внутрішнє занепокоєння, надмірну балакучість, неможливість розслабитися.
Комбінований тип (ADHD-C). Найпоширеніший тип, що поєднує симптоми як неуважності, так і гіперактивності та імпульсивності.
Прояви СДВГ можуть бути дуже різними залежно від віку, середовища та індивідуальних особливостей. Часто дитина з цим розладом стикається з нерозумінням з боку дорослих, які помилково вважають її невихованою, ледачою або неслухняною. Насправді ж вона просто по-іншому обробляє інформацію і реагує на стимули.
До типових ознак СДВГ належать:
Постійна неуважність: дитина часто забуває завдання, губить речі, легко відволікається.
Імпульсивна поведінка: відповідає не подумавши, перебиває інших, не може чекати черги.
Гіперактивність: надмірна рухливість, біганина, метушливість, навіть коли слід залишатися спокійною.
Окрім основних симптомів, особи з СДВГ можуть поставати перед такими труднощами:
низька самооцінка через часті зауваження й невдачі в навчанні;
соціальна ізоляція або конфлікти з однолітками;
емоційна нестабільність, схильність до тривоги чи депресії;
труднощі з адаптацією у звичайних шкільних умовах.
Ці труднощі можуть супроводжувати дитину й у дорослому житті, впливаючи на успішність у роботі, взаємини та загальний добробут.
Фахівці медичного центру “Оберіг” добре знаються на цьому синдромі й завжди готові прийти на допомогу. Правильна діагностика проводиться кваліфікованими психіатрами або нейропсихологами, які застосовують стандартизовані методики, спостереження та опитувальники. Своєчасна діагностика дозволяє розробити ефективну стратегію підтримки — як для дитини, так і для її родини.
Також успішна допомога може включати:
Психоосвіту для батьків і педагогів, щоб вони краще розуміли особливості поведінки дитини.
Поведінкову терапію, яка допомагає формувати корисні навички та зменшувати деструктивні реакції.
Медикаментозне лікування, якщо воно рекомендоване фахівцем, для зменшення проявів гіперактивності та неуважності.
Індивідуальні освітні підходи, адаптація навчального процесу, створення зручного середовища для концентрації.
Суспільство також має змінювати підхід до сприйняття СДВГ: замість осуду й стигматизації необхідно формувати культуру прийняття та розуміння. Це передбачає впровадження інклюзивної освіти, медійну грамотність щодо психічного здоров’я, а також активну участь держави в створенні програм підтримки.
Люди з СДВГ можуть бути надзвичайно творчими, енергійними, нестандартно мислити — і завдання суспільства полягає в тому, щоб допомогти їм реалізувати цей потенціал.